Sammanfattande av vad som diskuterats. Behöver ha en sammanställning av det här för jag tror Live! blir viktigare framöver.
1. Korrekt URL
Troligen viktigare med Live! än för Google.
2. Relevanta 1-1 byten
Live! verkar ha lättare för att se textrelevans och relevanta belönar 1 - 1 byten. Jag har tydligt sätt detta för artiklar. Men givetvis är det seriösa byten jag syftar på. Oseriösa byten vet jag inte om de har någon effekt .
3. Flera artikelkomponenter
Tabeller med relevant data, relevanta och korrekt beskrivna bilder, relevanta referenser, relevanta rubriker, avgränsande faktarutor o.s.v. Ju fler olika artikelkomponenter desto bättre.
4. Meta beskrivning
Flera menar att Live! tittar på meta-taggar.
5. Inlänkar med trust
Vilka sajter har Live! trust för? Google gillar ju t.ex. KTH, DMOZ m.m. Vad gillar Live! ?
6. Trafik
Microsoft har ju exceptionella möjligheter att följa trafik. Tittar på man på detta idag?
7. Uppdateringsfrekvens
Live! följer uppdateringsfrekvenser och det så tillvida att man tittar på om ny information tillkommer, nya referenser o.s.v.
8. DNS-namn
Filhm: Domännamnet har en stor betydelse i Live, det är min erfarenhet i alla fall. Jag klev rakt in på en femteplacering med en nyregistrerad sida (på sökordet digitalkamera) och ligger kvar där ännu. Sökordet markeras i domännamnet. Tittar du noga så ser du också att det sökta ordet också markeras i URLen i Live. Söker du till exempel på Städning så markeras staedning i Live. Utifrån detta så kan man konstatera att man också måste se till att omskriva de skandinaviska tecknen i sökvägarna eftersom detta tydligen påverkar resultatet.
Neuronnät
Tänk på att Live! är byggd kring ett neuronnät medan Google är regelbaserad. Det är en stor skillnad.
Ett neuronnät förutsätter träningsdata och frågan är vad Microsoft använder som träningsdata. Det är en fråga som jag mycket gärna vill se teorier kring.
Referenser
MSN - En positiv dunk i ryggen