www.sesam.se (och www.sesam.no) är en ny sökmotor som det har börjat göras reklam för nu denna vecka tror jag. Hörde talas om den häromdan och såg en helsidesannons i .SE i morse (.SE är en gratistidning som ägs av samma bolag som äger Aftonbladet).
Dom påstår sig bland annat vara "bäst på svenska sök" enligt annonserna,
och att dom är "mer aktuella" än andra sökmotorer, inom indexering av svenska sajter antar jag då att dom menar.
Jag har kollat lite loggar här och än så länge verkar dom vara ungefär lika populära som AOL search är i sverige, några enstaka eldsjälar som använder sökmotorn. Men då dom just satt igång en stor annonskampanj kan det svänga fort.
Jag har inte hunnit kika något djupare på just denna sökmotor, men kan konstatera att åt minstonde mitt eget företags webbplats indexerades innan den 3:e oktober 2006, vilket jag inte tycker är särskilt "mer aktuellt" än till exempel google.
Men ändå intressant med en ny spelare på den svenska marknaden. Varken eniro eller spray är ju särskilt populära, det ska bli spännande att se hur sesam lyckas nicha sig.