För cirka ett år sedan drev jag tre olika sajter: minsajt.se, minsajt.nu och minsajt.com (tagna namn). Jag slog samman dessa genom att satsa på minsajt.se och leda alla trafik från minsajt.nu och minsajt.com. I det läget var minsajt.com den mest länkstarka av de tre (men minsajt.se var ett bättre varumärke att satsa på långsiktigt).
Jag har använt WMT för att säga till att jag flyttat .com och .nu till .se.
Jag gjorde en "redirect all" från .com och .nu och använde sedan logik på .se för att leda in gamla url:er till rätt path på .se. Detta fungerar bra och enligt 301redirect.se så sker det också via 301.
Sajterna är gjorda i Ruby on Rails (dvs inget apache och .htaccess). En full teknisk beskrivning av problemet har jag här: http://stackoverflow.com/questions/3...rly-redirected
Problemet jag upplevt/upplever är att.
- Googlar man "minsajt.com" så dyker sajten fortfarande upp i Google! Den syns då med minsajt.nu men med meta_title och meta_desc för minsajt.se.
- Sidan har tappat en del i SEO (jämfört med .com), vilket är rätt förståeligt då man ju drar upp sidan med rötterna egentligen.
- WMT uppger att alla redirects är länkar från minsajt.com/minsajt.nu
- Jag får fortfarande, 1 år efteråt, mycket trafik till gamla url:er (noteras via tex 404r i WMT och i loggar). Jag hade inte SÅ många länkar att det är anledningen. Dvs, gamla sajter som fortfarande länkar är inte anledningen.
Min känsla är att Google inte alls har fattat att jag permanent flyttat .nu och .com utan att de bara skickar vidare tillfälligt.
Mina frågor
- Hur kan jag felsöka detta? Hur kan jag ta reda på vad som är fel?
- Utifrån vad jag beskrivit, ÄR det fel någonstans?
- Har du något tips på hur jag ska gå tillväga för att fixa det, rent tekniskt?