Hej
Jag har en webbsida som jag följer sökordsutvecklingen på någon gång i månaden. Under hela november och december var uppdateringsfrekvensen låg på sidan och inga ansatser för sökmotoroptimering gjordes.
Gjorde en avläsning nyligen och jämförde den med resultaten i början av december. I princip alla relevanta sökord som jag avläste var ingen större placeringsskillnad på. Det är just ett specifikt sökord som har sjunkit från 20:e plats ner till plats 120. Ett sökord som finns med i både domännamn och på många ställen i rubriker och brödtext på själva webbsidan. Alltså ett väldigt relevant och viktigt sökord för verksamheten.
Finns det någon generell förklaring på varför ett visst sökord kan ha dalat så? Utan att någon typ av åtgärder gjorts på säkert 2,5 månader och att de andra sökordens placeringsresultat förblivit intakta.
Kan det uppstått skillnader hos Google om hur de avläser sökmotoroptimeringen på min sida? Eller har åtgärder som gjordes för 2,5 månader sedan gett negativt utslag, och det först nu har visat sig på rankningen? Känns orimligt att 100 sidor förbättrat sin SEO på en månad.
Tack på förhand.
Mvh Henrik