I morse tittade jag på trafikprognosen för ett projekt och insåg att någonting nog inte står riktigt rätt till.
Vid närmare titt hade jag börjat tappa placeringar i Google. En del hade försvunnit helt medan andra hade tappat långt ner.
Det jag fann var att av mina normalt sätt 78 indexerade sidor var nu endast 45 indexerade i Google. De keywords jag hade tappat på var kopplat till sidor som under natten hade avindexerats varför många hade försvunnit helt medan andra undersidor tog över rankingen för vissa keywords fast då betydligt längre ner i resultatet.
Detta är sidor med i genomsnitt 3000 handskrivna ord och allting tyder på att Google gillar innehållet. Så jag provade för skoj skull att skicka in en av sidorna som försvunnit genom Google Seach Console och vips var sidan indexerad och ranking återtagen.
Jag har nu i omgångar under dagen fått tillbaka i princip alla sidor i Googles index genom denna metod (mycket Capatcha-klickande). Får jag tro verktyget som spårar min ranking så verkar det heller inte som jag tappat placeringar utan är tillbaka exakt där jag var igår.
I nya Google Search Console kan man se information om sidan när Google senast försökte krypa den. Men vad jag kan se har där inte varit något fel alls.
Sammanfattning
- Jag hittar inga tekniska problem med sidan
- Google säger "Ja" till genomsökning tillåten och om indexering är tillåten
- Inga felmeddelande eller felkoder i Search Console
- Google tar med sidan direkt när jag väljer "Begär indexering" och ranking återtas
Är det någon som har någon teori på vad detta skulle kunna vara? Min erfarenhet är att när innehåll avindexeras brukar det finnas en väldigt tydlig anledning till det. Någonstans har man gjort ett tydligt "övertramp" i innehållet/länkar eller liknande och det har jag inte gjort och det ser inte ut som någon annan gjort det heller. Samtidigt har jag svårt att se att Search Console i ett sådant läge skulle påtvinga en indexering med "begär indexering". Resultatet borde i så fall vara att sidan inte indexeras genom den funktionen.
Min gissning just nu är tekniska fel på Googles sida. Kanske i någon övergång till "Mobile index" eftersom jag inte fått det meddelandet än för just den webbplatsen. Men jag känner ändå att det är värt att fråga