Med detta inlägg vill jag förklara hur man kan tjäna pengar och samtidigt jobba på ett korrekt sätt med sin e-postmarknadsföring.
När jag berättar vad jag jobbar med så rynkar många på näsan och hasplar ur sig en snäsig kommentar ”Jobbar du med SPAM”. Då har jag sagt att jag jobbar med nyhetsbrev.
Men offtast så brukar jag säga att "Jag jobbar med e-kommunikation. Vilket betyder att hjälper företag att kommunicera med sina kunder digitalt". Då låter det i stället ”Vad spännande, hur gör du då?”. Svaret på denna fråga är ju att jag hjälper till att byga upp företagens strategi kring deras nyhetsbreve. Detta resulterar i att folk berättar om både den nytta de haft samt vilka nyhetsbrev de själva prenumererar på. Men även hur mycket de avskyr att få obäställd e-post skickad till sig.
Efter som jag har samlat på mig en hel del kunskap i ämnet så beslutede jag mig för att starta Nyhetsbrevsskolan.se. Här går jag in på djupet med de möjligheter men också de faror som företagaren ställs inför när de funderar på att starta ett nyhetsbrev.
Tänkte även dela med mig av en hel del handfasta tips till er här på SEO-forum om hur ni kan jobba på ett strukturerat sätt med era nyhetsbrev.
Börja från början.
Är du nystartade så finns det inga genvägar. Börja då från början och samla in e-postadresser. Detta kan ni göra via pappersformulär och web-formulär. Ta gärna hjälp av gamla kolleger, släkt och vänner, be dem tipsa vidare om ert nyhetsbrev. Signaturen i ert vanliga mail är ett annat bra ställe där ni kan berätta om ert nyhetsbrev. Jag har själv använt mig av Googles verktyg http://www.google.com/support/analyt...y?answer=55578 för att veta vilka extärna länkar som ger bäst ressultat.
Har du en beffintlig kund databas?
Då är ju hälften redan vunnet, när man jobbar mot beffintliga kunder kan man ha en lite annat upplägg. Dessa kunder vet redan vad ni gör och vad de kan förvänta sig utav era tjänster/produkter.
Konsten att få sitt nyhetsbrev läst.
Börja med att skriva en lockande rubrik och använd dig av en preheader. Detta ger dig extra utrymme när din prenumerant läser e-posten i till exempel sin Iphon.
Jag brukar likan ämnesraden med en löpsedel, de har båda samma ändamål. Vi vill att prenumeranten läser nyhetsbrevet och löpsedeln vill att vi läser tidningen.
Innehåll i nyhetsbrevet.
Håll dina artiklar så korta som möjligt i nyhetsbrevet och jobba med att länka dem till relevant innehåll/hela nyheten inne på din hemsidan. Men rellevanta inlänkar behöver jag väll inte prata så mycket om
Här brukar jag också prata om att nyhetsbrevet är företagets förlängda arm som hämtar in de motagere som inte ’Googlar’ eller ’söker’ efter er hemsida var dag.
Ställ frågor så uppdaterar jag denna nyhetsbrevs guide efter hand.